Din utbildning - Ditt jobb - Din framtid

Sök och hitta din utbildning

Välj ort
Välj typ
Välj ämne

Hämtar innehåll...

Saknas din ort?
Ale
Alingsås
Alvesta
Arboga
Arvidsjaur
Arvika
Askersund
Avesta
Bengtsfors
Bjurholm
Boden
Borlänge
Borås
Bromölla
Dals-Ed
Degerfors
Dorotea
Eda
Emmaboda
Eskilstuna
Eslöv
Essunga
Fagersta
Falkenberg
Falköping
Falun
Filipstad
Finspång
Flen
Forshaga
Gagnef
Gnosjö
Gotland
Gullspång
Gällivare
Gävle
Göteborg
Hallstahammar
Halmstad
Heby
Hedemora
Helsingborg
Hudiksvall
Hylte
Håbo
Härnösand
Hässleholm
Höganäs
Höör
Jokkmokk
Jönköping
Kalix
Kalmar
Karlsborg
Karlshamn
Karlskoga
Karlskrona
Karlstad
Katrineholm
Kil
Kiruna
Kisa
Knivsta
Kramfors
Kristianstad
Kristinehamn
Kumla
Kungsbacka
Kungälv
Köping
Landskrona
Laxå
Leksand
Lenhovda
Lessebo
Lilla Edet
Linköping
Ljusdal
Ljusnarsberg
Luleå
Lund
Lycksele
Malmö
Malå
Mariestad
Mellerud
Motala
Norberg
Nordmaling
Norrköping
Norrtälje kommun
Norsjö
Nybro
Nyköping
Nässjö
Olofström
Oxelösund
Pajala
Piteå
Robertsfors
Ronneby
Rättvik
Sala
Sandviken
Sjöbo
Skellefteå
Skene
Skurup
Skövde
Sollefteå
Sorsele
Stenungsund
Stockholm
Stockholm - Alvik
Stockholm - Botkyrka kommun
Stockholm - Danderyd kommun
Stockholm - Haninge kommun
Stockholm - Huddinge kommun
Stockholm - Järfälla kommun
Stockholm - Kista
Stockholm - Lidingö kommun
Stockholm - Medborgarplatsen
Stockholm - Nacka kommun
Stockholm - Nykvarn kommun
Stockholm - Nynäshamn kommun
Stockholm - Salem kommun
Stockholm - Sigtuna kommun
Stockholm - Sollentuna kommun
Stockholm - Solna kommun
Stockholm - Sundbyberg kommun
Stockholm - Södertälje kommun
Stockholm - Tyresö kommun
Stockholm - Täby kommun
Stockholm - Upplands Väsby kommun
Stockholm - Upplands-Bro kommun
Stockholm - Vallentuna kommun
Stockholm - Vaxholm kommun
Stockholm - Värmdö kommun
Stockholm - Älvsjö
Stockholm - Österåker kommun
Storfors
Storuman
Strömstad
Strömsund
Sundsvall
Sunne
Svedala
Svenljunga
Sölvesborg
Tanum
Tidaholm
Tierp
Timrå
Tingsryd
Tjörn
Trelleborg
Trollhättan
Töreboda
Uddevalla
Ulricehamn
Umeå
Uppsala
Valdemarsvik
Vansbro
Varberg
Vilhelmina
Vindeln
Vänersborg
Vännäs
Västervik
Västerås
Växjö
Ystad
Åmål
Årjäng
Åsele
Åtvidaberg
Älvdalen
Älvsbyn
Örebro
Örnsköldsvik
Östersund
Östhammar
Övertorneå
Arbetsförmedlingstjänst
Arbetsmarknadsutbildning
Komvux - Grundläggande
Komvux - Vuxenutbildning
Komvux - Yrkesutbildning
New in Sweden - SFI och Integration
Yrkeshögskoleutbildning
Affärsutveckling och ledarskap
Barn och fritid
Butik, administration och personal
Bygg och måleri
Data, IT och teknik
Ekonomi och juridik
Förberedande och orienterande
Företagsutbildning
Gymnasiearbete
Hotell och turism
Humaniora och samhällsvetenskap
Inköp och logistik
Lärling
Marknadsföring och försäljning
Matematik och naturvetenskap
Media och kommunikation
Restaurang och livsmedel
SFI
Språk
Svets- och plåtteknik
Transport och fastighet
Trädgård
Vård och omsorg

Kvalitet Grundläggande vuxenutbildning

Grundläggande vuxenutbildning

För att höja andelen elever som startar behövs en tidig uppföljning av studieplanen för att exempelvis kunna fånga upp elever i behov av en mer personlig kontakt för att komma igång med sina studier.  Den tekniska utvecklingen sammanflätas med den pedagogiska genom ett starkare fokus på helheten. Elevers gemensamma lärande och inflytande över arbetsformerna kommer vara ett fortsatt delområde att utveckla vidare.

Cirkeldiagrammet presenterar det totala inflödet och utflödet av elever i våra grundläggande utbildningar och utgår från parametrarna Ej påbörjade, Avbrott, Betyg A-E, Betyg F samt streck. Det är 26 procent som av något skäl aldrig påbörjar sin kurs. Vidare går det glädjande att utläsa att mer än hälften av eleverna som påbörjat sin utbildning genomför kursen och tar ett godkänt betyg. Detta i sin tur innebär att vi har en låg andel som inte når godkänt betyg alternativt avbrottar sin kurs i förtid.
Vi kan påvisa en hög andel betygsatta kurser inom den grundläggande utbildningen, 98 procent. Satsningar på formativ bedömning, fler inspelade webblektioner i kurserna och en tydlig ansvarsfördelning och policy för extra anpassningar och särskilt stöd är några förklaringar till ökningen som vi har satt sen tidigare år. 


Under 2015 hade Hermods något högre andel godkända  betyg än riket, men resultaten 2016 visar sig vara lite lägre. Vi tror att skillnaden delvis beror på att målgruppen har en mer varierad studiebakgrund än föregående år.

Upplevd kvalitet

Den upplevda kvaliteten har som mål att våra elever ska vara nöjda med den verksamhet vi erbjuder och utgår från elevernas respons på vår verksamhet. Upplevd kvalitet redovisas med hjälp av nyckeltalen nöjdhet- och rekommendationsgrad. 

Nöjdhetsgraden har ökat under våren 2017 i jämförelse med hösten 2016. Vi har arbetat aktivt med att se till att den tekniska utvecklingen i vår kursutveckling sammanflätas med den pedagogiska genom ett starkare fokus på helheten, vilket kan vara en förklaring till den högre andelen nöjda elever. Vidare har vi arbetat med att ta fram ett webbaserat språkforum som riktar sig till våra språksvaga elever. De får chans att i realtid öva muntligkommunikation genom diskussion och reflektion tillsammans med andra elever. 

Ändamålsenlig kvalitet

Den ändamålensliga kvaliteten följs upp genom att en enkät skickas ut till elever som avslutat sina studier hos oss. Syftet med undersökningen är att undersöka vad våra elever/deltagares nästa steg blir efter avslutad utbildning/aktivitet i ett lite längre perspektiv. Därmed tittar vi primärt på vilken typ av sysselsättning våra elever har 6-12 månader efter avslutade studier hos oss.

Resultaten visar att nästan hälften av våra elever 6-12 månader efter avslutad grundläggande utbildning studerar vidare. Det är även en stor del som har lyckats ta sig ut i arbete. Vi arbetar aktivt att matcha våra elever med rätt praktikplatser och arbetsgivare. Våra lärare, SYV och utbildningsansvariga, liksom studerandeservice arbetar aktivt att ge utförlig information om olika studiemöjligheter, yrkesval och tillvägagångssättet. 

Förbättringsinitiativ

  • Större möjlighet till erfarenhets- och kunskapsutbyte mellan webblärare och närlärare samt skapa samarbetsytor för sambedömning mellan webblärare och närlärare i de fall eleven träffar flera lärare.
  • Ämnes- och kursmöten mellan webblärare och närlärandeprojekten där elevens lärare får tillfälle att diskutera bedömning och metoder.
  • Anpassning av lärplattformen till mobiltelefoner och surfpator för att öka tillgängligheten och friheten för eleven.
  • Sprida utbildningsmodellen som innefattar webbinarier och interaktiva handledningar på webben.
  • Fortsätta utveckla våra yrkespaket för att eleverna ska få en god kvalitet på kursnivå samtidigt som yrkets helhet presenteras på ett tydligare och mer inspirerande sätt.
  • Riktat arbete med elevråd eller dylikt för elevinflytande för distanselever i syfte att öka deras grad av påverkansmöjligheter i distansutbildningen.