Din utbildning - Ditt jobb - Din framtid

Sök och hitta din utbildning

Välj ort
Välj typ
Välj ämne

Hämtar innehåll...

Saknas din ort?
Ale
Alingsås
Alvesta
Arboga
Arvidsjaur
Arvika
Askersund
Avesta
Bengtsfors
Bjurholm
Boden
Borlänge
Borås
Bromölla
Dals-Ed
Degerfors
Dorotea
Eda
Emmaboda
Eskilstuna
Eslöv
Essunga
Fagersta
Falkenberg
Falköping
Falun
Filipstad
Finspång
Flen
Forshaga
Gagnef
Gnosjö
Gotland
Gullspång
Gällivare
Gävle
Göteborg
Hallstahammar
Halmstad
Heby
Hedemora
Helsingborg
Hudiksvall
Hylte
Håbo
Härnösand
Hässleholm
Höganäs
Höör
Jokkmokk
Jönköping
Kalix
Kalmar
Karlsborg
Karlshamn
Karlskoga
Karlskrona
Karlstad
Katrineholm
Kil
Kiruna
Kisa
Knivsta
Kramfors
Kristianstad
Kristinehamn
Kumla
Kungsbacka
Kungälv
Köping
Landskrona
Laxå
Leksand
Lenhovda
Lessebo
Lilla Edet
Linköping
Ljusdal
Ljusnarsberg
Luleå
Lund
Lycksele
Malmö
Malå
Mariestad
Mellerud
Motala
Norberg
Nordmaling
Norrköping
Norrtälje kommun
Norsjö
Nybro
Nyköping
Nässjö
Olofström
Oxelösund
Pajala
Piteå
Robertsfors
Ronneby
Rättvik
Sala
Sandviken
Sjöbo
Skellefteå
Skene
Skurup
Skövde
Sollefteå
Sorsele
Stenungsund
Stockholm
Stockholm - Alvik
Stockholm - Botkyrka kommun
Stockholm - Danderyd kommun
Stockholm - Haninge kommun
Stockholm - Huddinge kommun
Stockholm - Järfälla kommun
Stockholm - Kista
Stockholm - Lidingö kommun
Stockholm - Medborgarplatsen
Stockholm - Nacka kommun
Stockholm - Nykvarn kommun
Stockholm - Nynäshamn kommun
Stockholm - Salem kommun
Stockholm - Sigtuna kommun
Stockholm - Sollentuna kommun
Stockholm - Solna kommun
Stockholm - Sundbyberg kommun
Stockholm - Södertälje kommun
Stockholm - Tyresö kommun
Stockholm - Täby kommun
Stockholm - Upplands Väsby kommun
Stockholm - Upplands-Bro kommun
Stockholm - Vallentuna kommun
Stockholm - Vaxholm kommun
Stockholm - Värmdö kommun
Stockholm - Älvsjö
Stockholm - Österåker kommun
Storfors
Storuman
Strömstad
Strömsund
Sundsvall
Sunne
Svedala
Svenljunga
Sölvesborg
Tanum
Tidaholm
Tierp
Timrå
Tingsryd
Tjörn
Trelleborg
Trollhättan
Töreboda
Uddevalla
Ulricehamn
Umeå
Uppsala
Valdemarsvik
Vansbro
Varberg
Vilhelmina
Vindeln
Vänersborg
Vännäs
Västervik
Västerås
Växjö
Ystad
Åmål
Årjäng
Åsele
Åtvidaberg
Älvdalen
Älvsbyn
Örebro
Örnsköldsvik
Östersund
Östhammar
Övertorneå
Arbetsförmedlingstjänst
Arbetsmarknadsutbildning
Komvux - Grundläggande
Komvux - Vuxenutbildning
Komvux - Yrkesutbildning
New in Sweden - SFI och Integration
Yrkeshögskoleutbildning
Affärsutveckling och ledarskap
Barn och fritid
Butik, administration och personal
Bygg och måleri
Data, IT och teknik
Ekonomi och juridik
Förberedande och orienterande
Företagsutbildning
Gymnasiearbete
Hotell och turism
Humaniora och samhällsvetenskap
Inköp och logistik
Lärling
Marknadsföring och försäljning
Matematik och naturvetenskap
Media och kommunikation
Restaurang och livsmedel
SFI
Språk
Svets- och plåtteknik
Transport och fastighet
Trädgård
Vård och omsorg

Kvalitet SFI och integration

Kommunal vuxenutbildning - svenska för invandrare

SFI (svenska för invandrare) är en grundutbildning i det svenska språket. Hermods är idag en av Sveriges största privata leverantör inom SFI. Vår målsättning är att vi utifrån elevernas individuella förutsättningar ska bidra till språkutveckling samt skapa förutsättningar för elevernas etablering i samhället och på arbetsmarknaden.

Under 2016 har volymen SFI studerande ökat markant inom Hermods med nystartade skolor, där vi har arbetat hårt med att hitta funktionella lokaler och rekrytera kvalificerad personal. Alla verksamma inom SFI har ställts inför utmaningar att möta alla elevers förväntningar och behov i en markant volymökning i verksamheten. Våra medarbetare ute på enheterna har arbetat hårt med att se till att våra elever trivs och utvecklas. Glädjande kan vi presentera att Hermods kan redovisa en timmes kortare snitt än riket för timmar till betyg under år 2015.

Funktionell kvalitet

För att mäta den funktionella kvaliteten använder vi oss främst av antal timmar till betyg jämfört med rikssnitt, alltså genomströmning. Statistiken för riket släpar alltid ett år, vilket gör att det endast finns siffror från år 2014 och 2015 att jämföra sig med. Vidare är det viktigt att det finns en medvetenhet om att genomströmningen endast är en del i att mäta den funktionella kvaliteten av utbildningen. Enligt Skolverket är riktvärdet för undervisning för svenska för invandrare i tid är enligt 2 kap. 24 § förordning (2011:1108) om vuxenutbildning 525 timmar, men detta varierar stort mellan olika studievägar. 

Hermods redovisade en timmes kortare snitt än riket för timmar till betyg under år 2015. Hermods SFI-elever hade ett snitt på 228 timmar till betyg under 2015 medan riket i stort redovisade ett snitt 229 timmar. Under 2016 ökade snittet något och Hermods SFI-elever hade ett snitt på 248 timmar till betyg. En förväntad effekt är att även rikssnittet ökar under 2016, vilket är en trend som vi förutspår.

Fler och fler elever inom SFI läser kombinationsutbildningar eller har andra parallella insatser. Vår hypotes gör att det ökar tiden till betyg. 

Upplevd kvalitet

Den upplevda kvaliteten har som mål att våra elever ska vara nöjda med den verksamhet vi erbjuder och utgår från elevernas respons på vår verksamhet. Upplevd kvalitet redovisas med hjälp av nyckeltalen nöjdhet- och rekommendationsgrad. 

Vi ser att den upplevda kvaliteten och rekommendationsgraden är högre under våren 2017 än hösten 2016. Under 2016 ökade volymen av SFI studerande markant inom Hermods, likväl som nationellt. Det är troligen en reell men situationsbunden förändring av nöjdhetsresultatet under 2016 då vi arbetade intensivt med att starta nya skolor, förstärka och förtäta it -utrustning till elever samt rekrytera kompetenta rektorer och lärare.

Generellt ser resultaten från enkäterna fortsatt goda ut, en klar majoritet av svaren är placerade mellan 7-10 på svarsskalan. Frågan som har högst andel nöjda elever är ”Jag tycker lärarna är bra”, vilket visar att eleverna uppskattar lärarnas samarbete med dem i lärandet.

Ändamålsenlig kvalitet

Den ändamålensliga kvaliteten följs upp genom att en enkät skickas ut till elever minst sex månader efter att de har avslutat sina studier hos oss. Syftet med undersökningen är att undersöka vad våra elever/deltagares nästa steg blir efter avslutad utbildning/aktivitet i ett lite längre perspektiv.

Resultaten visar att de flesta av våra elever har sysselsättning 6-12 månader efter att de avslutat sina SFI-studier hos oss. Våra lärare, utbildningsansvariga, SYV och Hermods studerandeservice arbetar aktivt med att informera eleverna om möjliga alternativ efter avslutade studier. Vidare vet vi att majoritet av de som läser vidare gör det på grundläggande vuxenutbildning, vilket är ett naturligt steg efter SFI. 

Förbättringsinitiativ 

  • Kontinuerligt förfina våra koncept för SFI med yrkesinfärgningar och i kombination med gymnasial yrkesutbildning.
  • Utveckling av Hermods nationella specialpedagogiska nätverk som stödjer samtliga sva-lärare på Hermods som arbetar med elever med olika typer av inlärningsproblematik.
  • Anpassning av lärplattformen till mobiltelefoner och surfplattor och arbeta med ännu högre digital funktionalitet på våra SFI-enheter.
  • Arbeta aktivt med att öka närvaro till minst 75 procent på samtliga SFI-enheter.
  • Fortsätta ta vara på Hermods som en lärande organisation, där vi tar vara på ”best practice” från hela landet för att utveckla nya SFI-koncept.