Din utbildning - Ditt jobb - Din framtid

Sök och hitta din utbildning

Välj ort
Välj typ
Välj ämne

Hämtar innehåll...

Saknas din ort?
Ale
Alingsås
Alvesta
Arboga
Arvidsjaur
Arvika
Askersund
Avesta
Bengtsfors
Bjurholm
Boden
Borlänge
Borås
Bromölla
Dals-Ed
Degerfors
Dorotea
Eda
Emmaboda
Eskilstuna
Eslöv
Essunga
Fagersta
Falkenberg
Falköping
Falun
Filipstad
Finspång
Flen
Forshaga
Gagnef
Gnosjö
Gotland
Gullspång
Gällivare
Gävle
Göteborg
Hallstahammar
Halmstad
Heby
Hedemora
Helsingborg
Hudiksvall
Hylte
Håbo
Härnösand
Hässleholm
Höganäs
Höör
Jokkmokk
Jönköping
Kalix
Kalmar
Karlsborg
Karlshamn
Karlskoga
Karlskrona
Karlstad
Katrineholm
Kil
Kiruna
Kisa
Knivsta
Kramfors
Kristianstad
Kristinehamn
Kumla
Kungsbacka
Kungälv
Köping
Landskrona
Laxå
Leksand
Lenhovda
Lessebo
Lilla Edet
Linköping
Ljusdal
Ljusnarsberg
Luleå
Lund
Lycksele
Malmö
Malå
Mariestad
Mellerud
Motala
Norberg
Nordmaling
Norrköping
Norrtälje kommun
Norsjö
Nybro
Nyköping
Nässjö
Olofström
Oxelösund
Pajala
Piteå
Robertsfors
Ronneby
Rättvik
Sala
Sandviken
Sjöbo
Skellefteå
Skene
Skurup
Skövde
Sollefteå
Sorsele
Stenungsund
Stockholm
Stockholm - Alvik
Stockholm - Botkyrka kommun
Stockholm - Danderyd kommun
Stockholm - Haninge kommun
Stockholm - Huddinge kommun
Stockholm - Järfälla kommun
Stockholm - Kista
Stockholm - Lidingö kommun
Stockholm - Medborgarplatsen
Stockholm - Nacka kommun
Stockholm - Nykvarn kommun
Stockholm - Nynäshamn kommun
Stockholm - Salem kommun
Stockholm - Sigtuna kommun
Stockholm - Sollentuna kommun
Stockholm - Solna kommun
Stockholm - Sundbyberg kommun
Stockholm - Södertälje kommun
Stockholm - Tyresö kommun
Stockholm - Täby kommun
Stockholm - Upplands Väsby kommun
Stockholm - Upplands-Bro kommun
Stockholm - Vallentuna kommun
Stockholm - Vaxholm kommun
Stockholm - Värmdö kommun
Stockholm - Älvsjö
Stockholm - Österåker kommun
Storfors
Storuman
Strömstad
Strömsund
Sundsvall
Sunne
Svedala
Svenljunga
Sölvesborg
Tanum
Tidaholm
Tierp
Timrå
Tingsryd
Tjörn
Trelleborg
Trollhättan
Töreboda
Uddevalla
Ulricehamn
Umeå
Uppsala
Valdemarsvik
Vansbro
Varberg
Vilhelmina
Vindeln
Vänersborg
Vännäs
Västervik
Västerås
Växjö
Ystad
Åmål
Årjäng
Åsele
Åtvidaberg
Älvdalen
Älvsbyn
Örebro
Örnsköldsvik
Östersund
Östhammar
Övertorneå
Arbetsförmedlingstjänst
Arbetsmarknadsutbildning
Komvux - Grundläggande
Komvux - Vuxenutbildning
Komvux - Yrkesutbildning
New in Sweden - SFI och Integration
Yrkeshögskoleutbildning
Affärsutveckling och ledarskap
Barn och fritid
Butik, administration och personal
Bygg och måleri
Data, IT och teknik
Ekonomi och juridik
Förberedande och orienterande
Företagsutbildning
Gymnasiearbete
Hotell och turism
Humaniora och samhällsvetenskap
Inköp och logistik
Lärling
Marknadsföring och försäljning
Matematik och naturvetenskap
Media och kommunikation
Restaurang och livsmedel
SFI
Språk
Svets- och plåtteknik
Transport och fastighet
Trädgård
Vård och omsorg

Shabnam Amiri

Alla i klassrummet måste få chansen att visa vad de kan

2015 utsågs Shabnam Amiri till Årets SFI-lärare av Stockholms stad. Hon bygger sin undervisning på tydlighet, interaktion och lyhördhet där alla deltagare får möjlighet att visa vad de kan.

– Det är viktigt att deltagarna alltid vet och förstår syftet med varje lektion. Som lärare måste man också ge alla i klassrummet utrymme att tänka och inte tro att det bara är de mest aktiva som sitter inne på svaren, säger Shabnam Amiri som även är utbildningsledare på Hermods City i Stockholm.

Hon har tidigare jobbat som grundskolelärare i sex år innan hon valde att byta ålder på sina elever. Hon ångrar inte sitt val.

– I grundskolan jobbade jag med flerspråkiga elever och intresset för att jobba med just andraspråksinlärning har alltid funnits där. Den största skillnaden mellan att undervisa barn och vuxna är nog att vuxna ofta är lite mer motiverade att lära sig redan från början. Med mindre barn måste man först skapa en bra relation, säger Shabnam Amiri.

Dynamik i klassrummen

Hon undervisar på 3D-nivån som är den sista nivån innan deltagarna är klara med sina SFI-studier. I hennes klassrum finns människor från hela världen som har det gemensamma målet att lära sig svenska för att kunna jobba eller vidareutbilda sig i Sverige.

– Det blir en bra dynamik och intressanta diskussioner när deltagarna kommer från olika länder och har olika bakgrund. De flesta som jag undervisar har en utbildning från sitt hemland med sig i bagaget och många kan engelska, berättar Shabnam Amiri som själv kom till Sverige från Iran som åttaåring.
De som läser SFI på Hermods har flyttat till Sverige av olika anledningar. En del flyr krig medan andra flyttar för att de funnit kärleken. 

– De flesta som kommer till oss är unga människor. Nyligen hade vi många som kom från Syrien på grund av situationen där, berättar hon.

”Se varje deltagare”
Shabnam Amiri brinner för att undervisa och hon har en tydlig idé med sin pedagogik. 

– Det gäller att se varje deltagare. Vissa är lite mer blyga än andra men trots att de är tysta kan de sitta inne på väldigt mycket kunskaper och många färdigheter. Då är det mitt ansvar att låta dem synas genom att ha ett varierat arbetssätt där vi gör olika saker. Alla kanske inte presterar som bäst när man ska prata inför en hel klass, säger hon.
– Det är en utmaning att nå alla i en klass på 25-30 personer men här blir interaktionen mellan deltagarna jätteviktig. Man hör ibland om lärare som är jättetrötta efter en lektion, men jag tycker att det är deltagarna som ska vara trötta. Som lärare ska man inte vara rädd för att ge deltagarna arbete även om man givetvis först måste förse dem med rätt verktyg. De ska prata mycket med varandra.
En annan stor utmaning är att ha en bra dialog med de deltagare som vill gå väldigt fort fram med sin utbildning.

– En del är otåliga och vill bli färdiga snabbt, och jag förstår ju deras strävan. Samtidigt är det är mitt ansvar att bara låta dem som är redo göra de nationella proven. Det kan ibland uppstå viss frustration när jag ber någon ha mer tålamod, men det är mitt uppdrag att se till så att alla är väl förberedda. I slutänden är det ju för deltagarens bästa, säger hon.

Samarbete ger framgång

Många deltagare kommer tillbaka till Hermods City efter att de avslutat sina studier.
– Det händer absolut att de kommer hit och berättar att de fått jobb eller börjat studera. Det är det som driver mig i mitt jobb, att få vara med om och stötta deras utveckling och se när de når sina mål.

Shabnam Amiri har bara jobbat som SFI-lärare i knappt tre år och att hon redan fått utmärkelsen Årets SFI-lärare har hon fortfarande inte riktigt förstått.

– Det är jättekul att bli uppmärksammad men det här är inget jag åstadkommit ensam. Jag har ett fantastiskt arbetslag och en bra chef som alltid stöttar oss. Vi har en bra stämning här vilket också smittar av sig på resultaten, säger hon.