Med anledning av spridningen av coronaviruset finns riktlinjer och övrig information samlat på AcadeMedias webb. Information uppdateras kontinuerligt.

Tips för dig som studerar eller arbetar på distans

I tider som dessa behöver vi alla påminna oss själva om vikten av vardagsmotion. Nu när större delen av vår tid spenderas i vår hemmamiljö är det extra viktigt att ta pauser och röra på sig. Nedan listar vi några enkla tips för dig som studerar eller arbetar på distans som förhoppningsvis kan hjälpa dig att fokusera bättre.

Håll fast vid vardagsrutinerna

I normala tider är det vanligt för många människor att få naturlig motion till och från arbetsplatsen eller skolan. Att hålla fast vid vardagsrutinerna brukar vara ett smart sätt att mentalt ställa in sig på att arbetsdagen startar. För att hålla strukturen på dagen kan du göra dig i ordning som om du skulle gå till jobbet eller skolan och ta en promenad på 15 minuter. Då aktiverar du kroppen och hjärnan för att samla energi inför dagen. 

Rör på dig regelbundet under dagen

Forskning har visat att röra på sig fem minuter varje timme är mer effektivt mot stillasittandet än vad 30 minuters sammanhängande rörelse är. De naturliga rörelserna på jobbet som att gå och hämta kaffe eller skriva ut något blir inte på samma sätt när du sitter hemma. Lägg till en paus varje hel- eller halvtimme då du ställer dig upp och rör på dig lite. 

Kombinera möten med en promenad

För många som arbetar eller studerar hemifrån sker möten digitalt. Men kanske kan du ta något möte via telefon samtidigt som du tar en promenad? Då får du en bra kombination av rörelse och jobb samtidigt. 

Utnyttja lunchen

Har du som rutin att träna på lunchen? Det är i så fall något du ska fortsätta med. Studier visar på att 30 minuters aktivitet om dagen får oss att må bättre, både för kroppen och för hjärnans funktioner. Träning gör att vi blir mer stresståliga, kreativa och snabbtänkta. 

Kom ihåg att ta ett break

Din arbetsmiljö ser förmodligen lite annorlunda ut när du arbetar eller studerar på distans. Ergonomin kanske inte blir lika bra när du sitter i soffan eller vid matbordet? Ett bra sätt att hålla kroppen skadefri och hållbar är att pausa dagen med några minuter av styrke- och rörlighetsövningar. Du behöver varken byta om eller ha mycket utrymme. Det räcker gott att bara ställa sig upp och aktivera kroppen!

Vad är vård och omsorg – en fråga med många svar
Vård och omsorg - Guide till Hermods utbildningar