Med anledning av spridningen av coronaviruset finns riktlinjer och övrig information samlat på AcadeMedias webb. Information uppdateras kontinuerligt.
Här hittar du vanliga frågor och svar om de kurser som vi säljer i webbutiken samt våra vidareutbildningar inom vård och omsorg samt barn och fritid.
Ja, på uppdrag av din arbetsgivare. Kontakta foretag@hermods.se för instruktioner.
Via vårt formulär på respektive kurs eller utbildning under Boka nu - knappen
Du anmäler dig/din personal till fasta kursstarter.
Ja, efter avslutad utbildning ges betyg. Observera, betyg ges endast ut till kursdeltagare som är anställd hos juridisk person.
Efter anmälan skickar vi ut en faktura.
Anmälan är bindande, men man kan byta ut en deltagare mot en annan fram till kursstart.
All behövlig litteratur finns digitalt, i läroplattformen
Nej
Deltagaren beställer betygshandlingarna när utbildningen är slutförd.
Ja, du deltar i ett antal webbinarier under utbildningen. Interaktiva lärarledda webbinarier varvas med egenstudier, vid valfri tidpunkt, i vår läroplattform Novo.
Ja, du har en webblärare som du kommunicerar med via webben. Webbläraren presenterar sig i ord och bild när du startat din kurs.
Ja, mellan webbinarierna, som är förlagda ca ett i månaden, bestämmer du själv takten!
Ja, på uppdrag av din arbetsgivare. Kontakta foretag@hermods.se för instruktioner.
Du måste ha tillgång till en PC eller Mac med headset och webbkamera samt en e-postadress. Använder du surfplatta eller smartphone rekommenderar vi webbläsare Google Chrome (ladda ner den gratis via App store).
Ja. Om något i Novo, eller i kursen inte fungerar kontaktar man Hermods Kund- och studerandeservice.
Det får du veta när du startat distanskursen och klickar på "Min lärare". Din webblärare presenterar sig i ord och bild.
Nej – denna form av utbildning och validering är en s.k. konceptutbildning som omöjliggör detta.
Gäller det enstaka kurser erbjuder vi en andra chans. Gäller det hela utbildningen eller merparten av kurserna har läraren/deltagaren redan innan examinationstillfället, haft en dialog kring detta.
Genom att köpa distanskursen i webbutiken. Vill du anmäla flera medarbetare så väljer du det antal kurser/utbildningar som det gäller och genomför köpet. Efter att köpet är genomfört så får du ett mail med information om hur du anmäler dig/den berörda personalen.
Du kan starta när du vill under året.
Börja med att köpa kurslitteratur om det behövs och kontrollera din tekniska utrustning. Du får inom 24 helgfria timmar ett mejl med inloggningsuppgifter. Börja med att göra introduktionen som tar 30–60 minuter. Därefter kan du starta din distanskurs via vår utbildningsplattform Novo.
I varje kursbeskrivning kan du läsa om vilka förkunskaper som rekommenderas.
Ja, du kan läsa hos oss året runt.
Max ett år från inköpsdatum. Köper du en yrkesutbildning så har du tillgång till den under två år.
Ja, efter avslutad kurs utfärdar läraren betyg. Betyget skickas till beställaren samt till vuxenutbildningen i den kommun deltagaren är folkbokförd. Glöm inte att ange personnummer och kurs.
Du kan betala med kontokort (VISA eller Mastercard) eller med faktura. Betalningen görs via Klarna och du kan välja att delbetala din faktura. Företaget måste vara registrerat hos Bolagsverket i Sverige för att kunna handla i Hermods webbutik. Observera att för att betala med faktura så krävs det att du anger företagets registrerade adress hos Bolagsverket för att köpet ska kunna gå igenom. Vid problem med att slutföra köpet i Klarnas utcheckning rekommenderas att du tar kontakt direkt med Klarnas kundsupport via telefon 08-120 120 30.
Nej.
Nej.
Du måste inhandla några få saker för att kunna genomföra hemlaborationer.
Ja, om du inte startat kursen och om kursen du vill byta till har lika många gymnasiepoäng som den du köpt. Se svaret ovan om vad ”startat kursen” betyder.
Nej.
Om du vill ha ett intyg på din kurs ska du skicka ett mejl till studerandeservice@hermods.se. Glöm inte ditt personnummer och vilken kurs det gäller.
Börja med att se om vi erbjuder e-boken till kursen här i webbutiken. Annars rekommenderar vi att du först gå in på en webbsida som jämför priser på böcker för att hitta den som har lägst pris.
Ja.
Nej.
Ja, du har en webblärare som du kommunicerar med via webben. Webbläraren presenterar sig i ord och bild när du startat din kurs.
Ja, vi bygger de flesta distanskurserna på en kursbok.
Ja.
Kontakta vår kundtjänst vid frågor om kurserna, men vill du ytterligare vägledning rekommenderar vi att du vänder dig till din hemkommuns studie- och yrkesvägledare eller till studie- och yrkesvägledaren på den högskola där du vill fortsätta dina studier.
Du måste ha tillgång till en PC eller Mac med headset och webbkamera samt en e-postadress. Använder du surfplatta eller smartphone rekomenderar vi webbläsare Google Chrome (ladda ner den gratis via App store).
Ja. Ring till Hermods Kund- och studerandeservice på 010-142 10 00 eller via mejl på studerandeservice@hermods.se. Våra öppettider är måndag - fredag kl. 09.00-16.00. Måndag och onsdag 17.00-19.00 samt lördag - söndag kl. 12.00-15.00.
Det får du veta när du startat distanskursen och klickar på "Min lärare". Din webblärare presenterar sig i ord och bild.