Jobb

Utbildning

För arbetsgivare

SFI

Webbutik

Emilia Dunfelt

Hermods Distansgymnasium blev räddningnen för Emilia 

Namn: Emilia Dunfelt
Ålder: 20 år

Studerat: Hermods Distansgymnasium
 

Emilia fick leukemi när hon var 16 år och kunde inte gå på ett vanligt gymnasium. Hermods Distansgymnasium blev hennes räddning där hon kunde läsa i sin egen takt och på distans. Under sin gymnasietid återuppväcktes hennes intresse för matematik vilket ledde till två priser i två olika matematiska tävlingar 2018. 

 

Hade det inte varit för Hermods Distansgymnasium så hade jag nog inte gått ut gymnasiet. Jag kunde läsa i min egen takt och det gjorde att jag kunde ta examen.

 

Hur kommer det säg att du började läsa på Hermods Distansgymnasium?

- Jag fick leukemi när jag var 16 år vilket innebar att jag inte kunde gå på ett vanligt gymnasium. Jag hittade Hermods Distansgymnasium som är ett gymnasium för svenska ungdomar som bor utomlands. Det bästa alternativet för mig var att studera på distans så vi pratade med kommunen som gjorde ett undantag och lät mig studera där.

Hur fungerade det att läsa gymnasiet på distans?

- Distansupplägget passade mig väldigt bra eftersom jag trivs med att arbeta självständigt och i min egen takt. Ibland läste jag en kurs i taget och ibland flera kurser samtidigt. När jag var klar med en kurs gjorde jag en examination i ämnet och gick sedan vidare till nästa kurs.

Hur ser kontakten med lärare och kurskamrater ut?

- Det finns ett kursforum där man kan få kontakt med lärare och elever över nätet. Den mesta kontakten skedde i samband med examinationerna som var väldigt trevliga.

Berätta om ditt gymnasiearbete?

- Min sista kurs på Hermods var gymnasiearbetet. Jag visste redan tidigt att jag ville skriva om ämnet matematik men visste inte vilken inriktning jag ville ha. Matematik är ett stort ämne och jag kände att jag måste skriva om något som jag kan hantera. Min handledare tipsade mig att titta på Stockholms universitets hemsida där de lägger upp förslag på ämnen inför gymnasiearbeten. Jag fastnade för pythagoreiska taltripplar. Pythagoras sats kände jag igen sen grundskolan men det här ämnet var nytt för mig. Jag valde en lite annorlunda vinkling än den som Stockholm universitet gav förslag på. Jag fokuserade mer på hur dessa taltripplar konstrueras.

Berätta om matematiktävlingen som du vann med ditt arbete?

- Matematiska Institutionen på Stockholms universitet anordnar varje år en tävling för gymnasieelever som skriver projektarbete eller gymnasiearbete i ämnet matematik. Tävlingen utser den bästa matematiska texten.

- Min handledare, Andreas, uppmuntrade mig att skicka in mitt arbete som bidrag. Jag hade en liten förhoppning om att det kanske skulle uppskattas men trodde inte alls att jag skulle vinna. De ansåg att mitt arbete var väldigt välskrivet och att jag hade ett passande ämne för ett gymnasiearbete som var lätt att förstå och ta till sig.

Vad kände du när du fick veta att du hade vunnit tävlingen?

- Det var helt overkligt. Jag trodde först inte att det var sant. Det var i en paus mellan två föreläsningar på universitetet som jag fick beskedet. Jag flög upp och rusade ut ur klassrummet av all glädje. Det är extra roligt att jag nu studerar matematik på Stockholms universitet.

Vad har priset inneburit för dig?

- Det har framförallt hjälpt mitt självförtroende. Jag har alltid suttit med matematiken på egen hand och har inte haft någon att diskutera den med. Vinsten gjorde att jag fick en bekräftelse på att detta var värt något och att jag bör fortsätta med det.

Emilias lärare och handledare för arbetet, Andreas Josefsson, blev inte förvånad när han fick reda på att hon hade vunnit priset.

-Jag visste att hon skulle klara det. Hon är ett riktigt mattesnille, det såg jag redan när hon började hos oss. Hon har ett genuint intresse för matematik och hon kommer gå långt, berättar Andreas.

Var kommer intresset för matematik ifrån?

- Jag har alltid haft ett intresse för matematik ända sedan jag var väldigt liten. När jag var 3 år gammal skrev jag upp olika matematiska tal i ett litet block som jag alltid hade med mig. När jag sedan började i grundskolan så fick jag inte läsa i den takt jag önskade utan var tvungen att begränsa mitt lärande. Då tappade jag intresset något men sedan började jag på Hermods Distansgymnasium och då återfann jag intresset.

Vad har du haft för dig sedan gymnasiet?

- När jag gick ut gymnasiet i oktober 2017 så sökte jag direkt till universitetet. Jag visste att jag ville fortsätta att studera matematik. Jag läste några kurser på egen hand direkt efter som jag sedan tentade av. Nu siktar jag på att ta en kandidatexamen inom matematik.

Vad ser du dig arbeta med i framtiden?

- Jag vet att jag vill hålla på med matematik av något slag. När jag skrev mitt gymnasiearbete upptäckte jag att det var väldigt roligt att skriva och förklara matematik i text så jag kanske fortsätter med det i framtiden.

Vad har Hermods betytt för dig?

- Hermods har betytt allt för mig. Mitt intresse för matematik väcktes på nytt och det har verkligen fått möjligheten att utvecklas tack vare Hermods. Hade det inte varit för Hermods Distansgymnasium så hade jag nog inte gått ut gymnasiet. Jag kunde läsa i min egen takt och det gjorde att jag kunde ta examen.

 

Efter att intervjun gjorts fick Emilia veta att hennes gymnasiearbete även vunnit Sonja Kovalevsky-priset 2018. Ett pris som tilldelas kvinnliga matematiker för enastående matematiska arbeten.

Vill du läsa mer om Emilia Dunfelt och hennes arbete kan du besöka hennes hemsida:
www.emilia.dunfelt.se

Hemsidan är designad och skapad av Maria Dunfelt, Emilias mamma.