Med anledning av spridningen av coronaviruset finns riktlinjer och övrig information samlat på AcadeMedias webb. Information uppdateras kontinuerligt.

Läs en yrkesutbildning inom butik, administration eller personal

Bli företagets ansikte utåt eller få en roll som spindeln i nätet!

Butik, administration och personal

Din nästa roll inom butik, administration eller personal

Den gemensamma nämnare för yrken inom butik, administration och personal är att man ofta att man gillar att ha varierande uppgifter och att vara i centrum. Ofta innebär yrkesrollen att du är ansiktet utåt och att du har mycket kontakt med såväl kunder, kollegor eller samarbetspartners. DIn arbetsdag och dina arbetsuppgifter är ofta väldigt varierande. Personer med dessa egenskaper är ofta väldigt eftertraktade och med en yrkesutbildning inom området blir du eftertraktad på arbetsmarknaden. 

Våra yrkesutbildningar kan du studera på distans men på vissa orter erbjuder vi möjligheten att läsa dem i klassrum. Att läsa en yrkesutbildning på distans ge dig möjlighet att kombinera dina studier med att samtidigt arbeta parallellt.

På Hermods kan du läsa följande yrkesutbildningar inom butik, administration och personal:

Att studera en yrkesutbildning inom butik, administration eller personal på Hermods

Oavsett om du vill läsa en yrkesutbildning eller en fristående kurs på Hermods komvux så är det via vuxenutbildningen i din hemkommun som du ansöker. Besök deras hemsida så hittar du information om hur du ska gå tillväga för att lämna in din ansökan. När du har blivit antagen till utbildningen så börjar du studera hos oss på Hermods och du får då tillgång till vår lärplattform Novo. 

Yrkesutbildningen består av flera delkurser som du genomför i Novo. Vissa av kurserna innehåller även apl (arbetsplatsförlagt lärande) vilket innebär att du spenderar en tid på ett företag och får lov att praktisera dina kunskaper på en arbetsplats. Till stöd har du en handledare och Hermods har bra koll på alla apl-platser och en dialog med din handledare på plats. Varje kurs behandlar olika moment som du genomför med hjälp av en studieguide och uppdrag, inlämningsuppgifter som du skickar in till din webblärare för rättning. Samtliga kurser i yrkesutbildningen avslutas med en obligatorisk slutskrivning i våra lokaler eller med en muntlig examination. Hur upplägget ser ut på just din utbildning beror på var du bor för det kan varierar från ort till ort hur upplägget ser ut. Efter varje slutförd kurs får du ett betyg utfärdat av din lärare. Betyget skickas till din hemkommun varifrån du sedan beställer betyget. När du har läst klart hela din yrkesutbildning får du även ett diplom av Hermods som bevis på din kompetens.

Efter utbildningen 

Här kan du enkelt se vad du utbildar dig till för yrkesroll inom butik, administration och personal. Hermods erbjuder följande utbildningar inom butik, administration och personal.

Administratör

Arbetsuppgifterna för en administratör kan skifta beroende på arbetsplatsens storlek. Det kan handla om specialiserade uppgifter eller att vara ”spindeln i nätet”, en som möter många människor både inom och utanför företaget. Att förbereda inför möten, göra presentationer, ta fram information eller sammanställa statistik och delta i utredningar kan också vara del av arbetsuppgifterna. Det kräver både servicekänsla, socialkompetens och att du uppskattar omväxling. En genomsnittlig månadslön för en administratör ligger på ca 28 900kr/månad.

Butiksäljare

Som butikssäljare arbetar du i en miljö där det händer mycket. Med fokus på kunderna och god service skapas grunden för butikens varumärke. Kunskaperna om varorna är viktig och arbetsuppgifterna är skiftande: kassajobb, uppackning, sortering, prismärkning, påfyllning av varor med mera. Månadslönen för ett butiksbiträde är ca 28 700 kr/månad i snitt.

HR-assistent

Arbetsuppgifterna kan variera men vanliga uppgifter kan vara lönefrågor, rekryteringsarbete, arbetsrättsliga frågeställningar, internutbildning, arbetsmiljöarbete och administration av anställningskontrakt. Att kunna kommunicera på ett bra sätt och ha god förståelse för sin omvärld är bra egenskaper när man arbetar inom HR-området. En genomsnittlig månadslön för ern HR-assistent är 28 800 kr/månad.

Projektadminstratör

I din roll som projektadministratör hjälper du projektledaren med administrativa delar. Dina arbetsuppgifter innebär också att du koordinerar projektmedlemmar och ser till att uppgifter utförs. Utöver det kan din vardag kan bestå av att assistera vid framtagande av projektplan, administrera informationsflöde, ordna med resor och möten, sammanställa information och dokumentation från övriga i projektet. Enligt SCD (Statistiska centralbyrån) tjänar en projektadministratör ca 38 000 kr/månaden.

Receptionist

Receptionisten är den första som kunden eller besökaren kommer i kontakt med. Arbetet kan handla om att ta emot besökare, sköta växeln, göra resebokningar, hantera post och boka konferenser. Din arbetsplats kan finnas både inom företagsvärlden likväl som inom hotellbranschen. 27 000 kr/månaden är en genomsnittlig månadslön för en receptionist.