Med anledning av spridningen av coronaviruset finns riktlinjer och övrig information samlat på AcadeMedias webb. Information uppdateras kontinuerligt.

Läs en yrkesutbildning inom inköp och logistik

Arbeta tätt tillsammans med distributörer, kunder och inköpsavdelningar och var spindeln i nätet!

Inköp och logistik

Ta hand om nya och befintliga kunder

En  yrkesroll inom inköp och logistik ger dig möjlighet att verkligen arbeta i ett nav. Kontakterna består i många fall utav såväl interna avdelningar, distributörer grossister eller producenter. Läs någon av våra populära yrkesutbildningar inom inköp och logistik. Inköp och logistik omfattar många olika områden, vilket innebär att beroende på vad du väljer för inriktning på din utbildning så kan du välja bland flera olika branscher att arbeta inom. 

På Hermods kan du läsa följande yrkesutbildningar inom inköp och logitistik:

Yrkesutbildningen studerar du på distans eller i klassrum, något som gör det möjligt för dig att arbeta parallellt med dina studier.

Så här fungerar en yrkesutbildning inom inköp och logistik på Hermods

En yrkesutbildning inom inköp och logistik innebär att du läser flera delkurser i ett paket. Du kan läsa dem en och en eller parallellt, det som passar dig bäst. Varje delkurs består av olika moment som du ska gå igenom och till din hjälp har varje kurs en studieguide kopplad. Den guidar dig genom kursen. Varje kurs innehåller även ett antal uppdrag eller inlämningsuppgifter som du gör och sedan skickar in till din webblärare. Alla kurser avslutas med en muntlig examination i form av ett videosamtal mellan dig och din webblärare. Videosamtalet sker via Zoom. 

Efter varje slutförd kurs får du ett betyg utfärdat av din lärare. När du har läst klart hela din yrkesutbildning får du även ett diplom av Hermods som bevis på din kompetens.

Dina betyg skickas direkt till vuxenutbildningen i din hemkommun och om du vill kan du beställa ut dem därifrån. Du tar då kontakt med vuxenutbildningen i din hemkommun.

 

Efter utbildningen

Här kan du enkelt se vad du utbildar dig till för yrkesroll inom inköp och logistik. 

Inköpsassistent

Som inköpsassistent har du kontakt med leverantörer och distributörer, analyserar offerter, skickar orderunderlag och på andra sätt assisterar inköparen. Det är viktigt att vara strukturerad, noggrann och serviceinriktad. Som inköpsassistent kan din genomsnittliga månadslön ligga på ca 29 900 kr/månad.

Logistikadministratör

Dina arbetuppgifter kan bland annat innefatta att hantera logistiska flöden, leveransbevakning och transportbokning. Du kan även arbeta med inköpshantering, affärsjuridik samt import och export. 

Logistiker

Du är med och säkerställer att varor och ärenden levereras i tid. Under utbildningens gång får du lära dig mer om import och export, att hantera olika logistiska flöden, att hantera inköp, affärsjuridik, transportbokning samt att bevaka leveranser. En genomsnittlig månadslön för en logistiker ligger på ca 44 000 kr/månad.