Frågor och svar

Frågor och svar

Här hittar du vanliga frågor och svar om de kurser som vi säljer i webbutiken samt våra vidareutbildningar inom vård och omsorg samt barn och fritid.

Vanliga frågor om Hermods vidareutbildningar

Hur anmäler jag mig?

Via vårt formulär på hemsidan

När kan jag börja?

Du anmäler dig/din personal till fasta kursstarter.

Kan jag få ett betyg på min utbildning?

Ja, efter avslutad utbildning ges betyg ut.

Hur betalar jag?

Efter anmälan skickar vi ut en faktura.

Finns det ångerrätt?

Anmälan är bindande, men man kan byta ut en deltagare mot en annan fram till kursstart.

Ingår kurslitteratur i priset?

All behövlig litteratur finns digitalt, i läroplattformen

Kan jag få studielån?

Nej

Hur gör jag för att få ett intyg?

Deltagaren beställer betygshandlingarna när utbildningen är slutförd.

Var köper jag min kurslitteratur?

Se ovan gällande kurslitteratur

Är undervisningen helt på distans?

Ja, du deltar i ett antal webbinarier under utbildningen. Interaktiva lärarledda webbinarier varvas med egenstudier, vid valfri tidpunkt, i vår läroplattform Novo.

Måste jag åka på träffar?

Nej

Har jag tillgång till lärare?

Ja, du har en webblärare som du kommunicerar med via webben. Webbläraren presenterar sig i ord och bild när du startat din kurs.

Använder ni böcker i kurserna?

Nej

Kan jag själv bestämma min studietakt?

Ja, mellan webbinarierna, som är förlagda ca ett i månaden, bestämmer du själv takten!

Kan jag få studie- och yrkesvägledning på Hermods?

Ja, på uppdrag av din arbetsgivare. Kontakta foretag@hermods.se för instruktioner.

Måste jag ha en egen dator?

Du måste ha tillgång till en PC eller Mac med headset och webbkamera samt en e-postadress. Använder du surfplatta eller smartphone rekommenderar vi webbläsare Google Chrome (ladda ner den gratis via App store).

Får jag teknisk support?

Ja. Om något i Novo, eller i kursen inte fungerar kontaktar man Hermods Kund- och studerandeservice.

Hur vet jag vem som är min webblärare?

Det får du veta när du startat distanskursen och klickar på "Min lärare".  Din webblärare presenterar sig i ord och bild.

Om jag redan har läst en, eller flera, av kurserna som ingår i utbildningen – kan jag då hoppa över dessa/få avdrag på kostnaden?

Nej – denna form av utbildning och validering är en s.k. konceptutbildning som omöjliggör detta.  

Om jag missar examinationen – är det kört då?

Nej – gäller det enstaka kurser erbjuder vi en andra chans. 

Gäller det hela utbildningen eller merparten av kurserna har läraren/deltagaren redan innan examinationstillfället, haft en dialog kring detta!

Vanliga frågor och svar om distanskurser  och distansutbildningar


Hur anmäler jag mig/min personal?

Genom att köpa distanskursen i webbutiken. Vill du anmäla flera medarbetare så väljer du det antal kurser/utbildningar som det gäller och genomför köpet. Efter att köpet är genomfört så får du ett mail med information om hur du anmäler dig/den berörda personalen.

När kan jag börja?

Du kan starta när du vill under året.

Hur snabbt kan jag börja efter köp?

Börja med att köpa kurslitteratur om det behövs och kontrollera din tekniska utrustning. Du får inom 24 helgfria timmar ett mejl med inloggningsuppgifter. Börja med att göra introduktionen som tar 30–60 minuter. Därefter kan du starta din distanskurs via vår utbildningsplattform Novo.

Vilka förkunskaper behöver jag?

I varje kursbeskrivning kan du läsa om vilka förkunskaper som rekommenderas.

Kan jag läsa under sommarlovet?

Ja, du kan läsa hos oss året runt.

Kan jag anmäla en annan person till en kurs?

Ja, se svar ovan om hur anmälan sker.

Hur länge har jag tillgång till distanskursen?

Max ett år från inköpsdatum. Köper du en yrkesutbildning så har du tillgång till den under två år.

Kan jag få ett betyg på min kurs?

Ja, efter avslutad kurs utfärdar läraren betyg. Betyget skickas till beställaren samt till vuxenutbildningen i den kommun deltagaren är folkbokförd. Glöm inte att ange personnummer och kurs.

Hur betalar jag?

Du kan betala med kontokort (VISA eller Mastercard) eller med faktura. Betalningen görs via Klarna och du kan välja att delbetala din faktura. Företaget måste vara registrerat hos Bolagsverket i Sverige för att kunna handla i Hermods webbutik. Observera att för att betala med faktura så krävs det att du anger företagets registrerade adress hos Bolagsverket för att köpet ska kunna gå igenom. Vid problem med att slutföra köpet i Klarnas utcheckning rekommenderas att du tar kontakt direkt med Klarnas kundsupport via telefon 08-120 120 30.

Finns det ångerrätt?

Nej.

Ingår kurslitteratur i priset?

Nej.

Ingår laborationer i kurspriset?

Du måste inhandla några få saker för att kunna genomföra hemlaborationer.

Kan jag byta kurs?

Ja, om du inte startat kursen och om kursen du vill byta till har lika många gymnasiepoäng som den du köpt. Se svaret ovan om vad ”startat kursen” betyder.

Kan jag få studielån?

Nej. 

Hur gör jag för att få ett intyg?

Om du vill ha ett intyg på din kurs ska du skicka ett mejl till studerandeservice@hermods.se. Glöm inte ditt personnummer och vilken kurs det gäller.

Var köper jag min kurslitteratur?

Börja med att se om vi erbjuder e-boken till kursen här i webbutiken. Annars rekommenderar vi att du först gå in på en webbsida som jämför priser på böcker för att hitta den som har lägst pris.

Är undervisningen helt på distans?

Ja.

Måste jag åka på träffar?

Nej.

Ingår det APL (Arbetsplatsförlagt lärande) i yrkesutbildningen?

Nej, det ingår ingen APL när du köper din kurs eller utbildning via Hermods webbutik.

Har jag tillgång till lärare?

Ja, du har en webblärare som du kommunicerar med via webben. Webbläraren presenterar sig i ord och bild när du startat din kurs.

Använder ni böcker i kurserna?

Ja, vi bygger de flesta distanskurserna på en kursbok.

Kan jag själv bestämma min studietakt?

Ja.

Kan jag få studie- och yrkesvägledning på Hermods?

Nej. Du får vända dig till din hemkommuns studie- och yrkesvägledare eller till studie- och yrkesvägledaren på den högskola där du vill fortsätta dina studier.

Måste jag ha en egen dator?

Du måste ha tillgång till en PC eller Mac med headset och webbkamera samt en e-postadress. Använder du surfplatta eller smartphone rekomenderar vi webbläsare Google Chrome (ladda ner den gratis via App store).

Får jag teknisk support?

Ja. Ring till Hermods Kund- och studerandeservice på 010-142 10 00 eller via mejl på studerandeservice@hermods.se. Våra öppettider är måndag - fredag kl. 09.00-16.00. Måndag och onsdag 17.00-19.00 samt lördag - söndag kl. 12.00-15.00.

Hur vet jag vem som är min webblärare?

Det får du veta när du startat distanskursen och klickar på "Min lärare".  Din webblärare presenterar sig i ord och bild.